lauantai 15. kesäkuuta 2013

Automaatio


Mikä on se, kun biisiä kuunnellessa voimakkuusliuku mennä vipeltää ylös alas ja panorointisäätö keikkuu oikealta vasemmalle kuin riivattu. Poltergeist? Ehkä. Luultavimmin kuitenkin miksausautomaatio.


Kun kappaleen aikana haluaa voimistaa tai hiljentää jonkun raidan jotain kohtaa, tai jos tulee mieleen että komppikitara voisi kuulostaa veikeältä jos sitä siirtelisi oikeasta korvasta vasempaan ja takaisin, kannattaa käyttää automaatiota. Siinä tallennetaan säätimien liikkeet biisin yhteyteen. Mikä parasta, automaatiota voi käyttää myös raidalla olevien plugareiden parametrien muuntelemiseen, eli käytännössä useimpia ääneen vaikuttavia arvoja voi säätää lennossa. Eikä tässä kaikki; nappien ja nuppien liikkeitä voi säädellä myös graafisesti käppyröitä piirtelemällä.

Automaatiota pääsee käpälöimään klikkaamalla Trim -nappia TCP-näkymässä. Esiin pomppaa ikkuna jossa voi valita mm. automaation äänitystavan.

Valmiina automaatioon. Trim/Read ja Read lukevat,
Touch, Latch ja Write kirjoittavat.

  • Trim/Read toistaa automaatioraidalle piirrellyt tai äänitetyt käppyrät, vaikkei näytäkään säätimien liikkeitä. Toisin kuin pelkkä Read, Trim/Read mahdollistaa myös TCP-alueella olevien säädinten käyttämisen samaan aikaan automaation kanssa, jolloin käppyrät muuttuvat suhteellisiksi: esim. voimakkuuden säätäminen liu'ulla säätää samalla koko olemassaolevaa voimakkuus-automaatiota ylemmäs tai alemmas.
  • Samoin kuin Trim/Read, myös Read toistaa automaation. Toisin kuin Trim/Read, pelkkä Read näyttää myös nappien liikkeet, jos "Arm" -valinta on ruksattuna. (Poltergeist!) TCP-alueen säätimiä ei voi Read-moodissa käyttää, eli automaatioraidalta luetaan säätimien "absoluuttiset" arvot ja ikään kuin lukitaan miksaus.
  • Write kirjoittaa, ts. äänittää nappien liikkeet kun niitä käpistellään hiirellä (tai MIDI-kontrollerilla).
  • Touch kirjoittaa automaatiota vain silloin kun hiirellä tai kontrollerilla muutetaan säätimen arvoja. Kun hiirestä/kontrollerista irrottaa otteensa, palaa automaatio siihen kohtaan jossa se oli alunperin.
  • Kuten Touch, myös Latch kirjoittaa automaatiota siihen saakka kun hiirellä raahataan liukua tai säädellään muun vipstaakin arvoa. Säätelyn jälkeen Latch-moodi kuitenkin jättää napin asennon siihen kohtaan jossa se on kun hiirestä irrotetaan. Se ei siis pomppaa takaisin seuraamaan vanhaa käppyrää, kuten Touch-moodissa.
Envelopes-ikkunassa valitaan myös millä säätimillä halutaan kirjoittaa tai lukea automaatiota: jos ruksataan esim. Volume, päästään automatisoimaan raidan voimakkuutta. Visible näyttää käppyrän omalla raidallaan, Arm asettaa äänitysvalmiuteen. Automaatiota kirjoitettaessa ei tarvitse klikata äänitys-nappia, kuuntelu riittää.

Raidalta voidaan automatisoida voimakkuus, stereopanorointi ja stereon leveys (ja koko raidan mykistys). Samat valinnat Pre-FX-versioina määräävät automaation toimimaan ennen kuin signaali päästetään efektiketjuun. Jos halutaan esim. hiljentää tai voimistaa ääntä ennen kuin se menee kompressorille, on Volume (Pre-FX) oikea säädin.


Volume-automaatio valmiina vastaanottamaan liu'un liikkeet.

Kuten sanottu, automaatiota voi muokata myös käppyröitä piirtelemällä. Käppyrän kulloisellakin paikalla on suora yhteys säätimen liikkeisiin; esim. äänen voimakkuus (volume) on sitä suurempi mitä ylempänä käppyrä piirtyy, ja stereopanoroinnissa käppyrä siirtyy ylöspäin kun panorointinappia vääntää vasemmalle (ja vastaavasti käppyrää piirtämällä voi vaikuttaa napin asentoon). Nappeja ja nuppeja, ja toisaalta käppyrän piirtelyä voi käyttää rinnakkain; kumpi nyt mihinkin tilanteeseen sattuu paremmin sopimaan.

Pitämällä Ctrl -nappia pohjassa automaatioraidalla hiiren kursori muuttuu kynäksi. Kun raidalle piirtelee, tulee siihen käppyrää yhdistäviä pisteitä, joita hiirellä siirtelemällä muokataan itse käppyrää. Ctrl-napin kanssa piirrellessä näitä yhdistäviä pisteitä tulee tarpeettoman paljon. Niiden määrää voi kuitenkin pienentää helposti: klikkaa hiiren kakkosnapilla automaatioraitaa ja valitse Reduce number of points. Sopiva pisteiden määrä valitaan liukusäätimellä. Jos haluaa käppyrälle vain muutaman pisteen, voi niitä lisätä myös Shift + klikkaamalla. Yksittäisen pisteen voi poistaa helpoiten Alt + klikkaamalla. Useampia pisteitä poistetaan maalaamalla ne hiiren kakkosnapilla ja painamalla Delete -nappia. Jos haluaa vaikkapa voimistaa laulajan tai soittajan yksittäistä fraasia tai pidempääkin pätkää, voi sen maalata Volume-automaatio-raidalla, klikata ylävalikon Actions-kohdasta Show action list (tai painaa näppiksen kysymysmerkkiä) – ja etsiä listalta Envelope: Insert 4 envelope points at time selection. Vielä kun klikkaa Run -nappia, tekee Reaper neljä pistettä valitun alueen käppyrälle, johon näin muodostuu valitun alueen mittainen viivan pätkä odottamaan hiirellä nostamista. Jos näitä neljän pisteen lisäyksiä tekee vähänkään enemmän, kannattaa määritellä toiminnolle joku pikanappi (esim. itselläni oli vapaana Ctrl + Alt + 4).

Käppyrästä saa pehmeämmin kaartuvan jos valitsee kaikki pisteet esim. maalaamalla ne hiiren kakkosnapilla, klikkaa (edelleen kakkosnapilla) ja valitsee putkahdusvalikosta Set shape for selected points – Bezier. Muitakin vaihtoehtoja on, ja niitäkin voi kokeilla. Jos pisteiden paikkoja haluaa hienosäätää, kannattaa pitää magneetti pois päältä.


Käppyrän piirtämistä. Reaper tarjoaa tähänkin hommaan monen monta työkalua.

Myös efektien parametreja voi automatisoida. Helpoimmin tämä tehdään niin, että avataan ensin haluttu, raidalla oleva efekti (Fx), sitten klikataan Trim-nappia ja kerrotaan millä tavalla (Touch, Latch vaiko Write) automaatio halutaan äänittää. Ja eikun soitto soimaan ja efektin vipua vääntelemään. Reaper tekee oma-aloitteisesti raidan automaatiolle ja piirtelee käppyrän ko. vipstaakille. Sitten kun on valmista, pitää muistaa vielä määrätä automaatio luku-asentoon (Trim/Read tai pelkkä Read).


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti