keskiviikko 19. kesäkuuta 2013

Sivuketju


Sivuketju, englanniksi tutumman kuuloinen Side chain, on suhteellisen yleinen ja moneen paikkaan sopiva menetelmä, jossa efekti asetetaan yhdelle raidalle, mutta sen ohjaussignaali otetaan toiselta raidalta.


Ducking: yhtä ääntä vaimennetaan (ankka sukeltaa) kun toisen äänen signaali tuodaan
ohjaamaan ensimmäisen äänen kompressoria.
Kuvan ilmais-ankka on kotoisin sivulta sweetclipart.com.

Side chain -efekti on kuin taikatemppu, jota voi kokeilla vähän siellä täällä. Useimmin sitä käytetään kompressoinnin seurana, silloin tällöin myös kohinaportin (gate, noisegate) kanssa. Tässäpä äkkiseltään löytyneitä, muiden keksimiä käyttötapoja (keksi itse lisää!):

  • DJ-ympyröissä musiikin voimakkuus hiljenee dj:n jutellessa mukavia. Tämä efekti tehdään niin että dj:n mikrofonista viedään signaali kompuran sivuketjuun: kun dj puhuu, kompura vaimentaa musiikkia.
  • De-esser vaimentaa laulajan sihiseviä ässiä tai (rumpu)peltien korkeimpia taajuuksia. Tee-se-itse-de-esser tehdään niin että alkuperäinen, sihisevä signaali tuupataan kompressorille, mutta sen ohjaussignaali otetaan alkuperäis-raidan kopiosta. Tämä kopio-signaali ajetaan kylläkin ensin EQ:lle, jossa siitä päästetään läpi ainoastaan sihinät (n. 6 – 9 kHz). Samalla menetelmällä voi suitsia mm. hi-hat-vuotoa virveliraidalta. (Lähde: J. Pekka Mäkelä: Oma studio ja äänittämisen taito s. 237, Like 2009. Suosittelen!)
  • Bassorummun ja bassoraidan balanssinsäätely: tehdään bassorummulle kompura, jonka ohjaussignaali otetaan sähköbassoraidalta; näin möreistä möreimmät soittimet välttyvät tappelemasta samoista taajuuksista ja bassorumpu hiljenee sopivasti soittaessaan samaan aikaan sähköbasson kanssa. Samoin tehdään usein laululle, jonka signaalia viedään esim. turhankin isosti ärjyvää rokkikitaraa vaimentamaan (mutta annetaan ärjyä silloin kun laulaja ei laula).
  • Kohinaportin kanssa käytettynä saa syntetisoijasta pätkivää ääntä: kun laittaa Gaten syntetisoija-raidalle ja tuo ohjaussignaalin muualta, kuuluu syntetisoija ainoastaan kun muualta tuotu signaali ylittää tietyn arvon. Jos käyttää ohjaussignaalina esim. nopeaa rumpulooppia, on tuloksena melko hauska pätkivä efekti. Säätelemällä kohinaportin asetuksia voi etsiä mieleistään soundia.
Reaperissa sivuketjun perusidea on siinä, että joka raidalle voi määrittää monta "kanavaa" – tarkemmin sanottuna käytössä on kaikkiaan 64 kanavaa eli 32 stereoparia, joita pitkin signaalin saa kulkemaan. Tavallisesti audio kulkee kanavilla 1 ja 2, joista ykköskanava on useimmiten se joka löytää tiensä master-raidan kautta vasempaan kaiuttimeen, ja kakkoskanava oikeaan. Kanavat 1 ja 2 yhdessä muodostavat siis stereosignaalin. Jos määrää ohjaussignaalin kulkemaan vaikkapa kanavilla 3 ja 4, ja vastaanottavassa päässä olevan efektin vastaanottamaan samoilla kanavilla, niin siinäpä alkaakin jo olla sivuketju valmiina. Usein muut kanavat kuin 1 ja 2 pidetään poissa master-raidalta, jolloin ne pysyvät poissa myös kuuntelusta.

Seuraavassa esimerkissä vaimennetaan syntetisoijan soittamaa sointumattoa aina kun rumpukompin iskut kuuluvat.

Ensin tehdään sendi rumpukompilta sointuraidalle: Raahataan hiirellä komppiraidan master sendistä sointuraidalle..

Seuraa nuolta. Sendi voidaan tehdä näinkin.

Sitten määrätään sendi lähtemään ennen liukua (Pre-Fader); nyt ei haittaa vaikka komppiraidan voimakkuuden liu'uttaisi miinus äärettömään, sendille lähtee silti ääntä. Samassa ikkunassa vaihdetaan lähtevän audion kanaviksi 3 ja 4. Jos komppiraidan äänenvoimakkuuden saakin laittaa kuulumattomiin, pitää itse send-liu'usta antaa kompuralle polttoainetta; sendi kannattanee asettaa johonkin nollatason tuntumaan, niin että siitä pääsee riittävästi signaalia läpi.

Lähtevä "ohjaussignaali" komppiraidalta soinnuille.

Sointuraidalla on äänilähteenä ilmainen Synth1 -syntetisoija (josta mainitsinkin taannoin), ja sen jälkeen kompressori (kuvassa). Kompressorille määrätään Detector inputiksi Aux Input L+R (kuvassa keskivaiheilla). Niinpä se ottaa ohjaussignaalin muualta. Kun klikkaa 4 in 2 out -napikkaa, selviää mistä.


Kompressori työn touhussa, hiljentämässä synza-sointuja aina kun rumpu jytisee.


Tadaa! Sattumoisin Aux-inputit tulevat kanavilta 3 ja 4, siis samoilta joihin komppiraidan sendistä lähtee signaali. (ruksaa kolmonen ja nelonen Auxeiksi, elleivät vielä ole). Huomaa myös että niistä ei päästetä ääntä outputtiin: sinne on määrätty vain kanavat 1 ja 2.

Ristikenttä, vasemmalla se mistä signaali
tulee, ja ylhäällä minne se menee. Tyhjät
ruudut eivät mene minnekään.

Ankan sukellus -efektimme alkaakin olla valmis. Lisätäänpä tälle samalle raidalle vielä toinenkin sivuketju-efekti, kohinaportti. Se toimii niin että audio pääsee läpi vain jos ohjaussignaali on riittävän voimakas. Kohinaporttia käytetäänkin yleensä pienen kohinan poistamiseen: kun kohina ei ylitä säädettyä voimakkuutta, kohinaportti ei päästä raidalta läpi mitään. Reaperin mukana tulee erinomaisen pätevä kohinaportti, jonka nimi on ReaGate. Tehdäänpä ensin toinenkin sendi sointuraidalle, tällä kertaa sellaiselta raidalta jossa on tiheää virvelin paukutusta. Sendin asetukset ovat samat kuin aiemminkin, paitsi että tällä kertaa lähetetään audio kanavilla 5 ja 6:


Kuten ReaComp aiemmin, määrätään myös ReaGate vastaanottamaan ohjaussignaali Auxista. Dry-signaalia nostamalla ei röpötin-soundi ole niin ilmeinen, koska tällöin myös alkuperäistä, katkeilematonta ääntä pääsee pöp-pöp-äänten seuraksi.


Katsotaan vielä 4 in 2 out -napista mistä signaali tulee ja minne menee. Ruksataan tällä kertaa kanavat 5 ja 6 Aux Inputeiksi, ja edelleen päästetään kohinaportista ulospäin vain kanavat 1 ja 2.


Tässäpä oma, yksinkertainen kokeiluni aiheesta zipattuna. Toivottavasti toimii.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti